Zorgpas kwijt?
Ben je je zorgpas kwijt, of wil je een (nieuwe) zorgpas aanvragen omdat je bewijs wil van je zorgverzekering voor in het buitenland? Goed nieuws: je hebt geen 'echt' pasje meer nodig. Een digitale pas is genoeg.
Zorgpas kwijt?
Ben je je zorgpas kwijt, of wil je een (nieuwe) zorgpas aanvragen omdat je bewijs wil van je zorgverzekering voor in het buitenland? Goed nieuws: je hebt geen 'echt' pasje meer nodig. Een digitale pas is genoeg.
Wanneer heb je een zorgpas nodig?
Een zorgpas aanvragen is niet nodig om in Nederland naar je huisarts of arts te kunnen gaan. Het is voldoende om je identiteitsbewijs te laten zien. De zorgverlener kan aan de hand van deze gegevens controleren of je verzekerd bent. Wanneer je naar het buitenland gaat, is het wel belangrijk dat je een (digitale) zorgpas kunt tonen.
Je ontvangt van ons niet meer automatisch een fysieke zorgpas.
Zorgpas aanvragen als je naar het buitenland gaat?
Een nieuwe zorgpas aanvragen is bij ons niet nodig. Je vindt je European Health Insurance Card (EHIC) namelijk altijd digitaal in Mijn Salland (onder Mijn zorgverzekering > Mijn zorgpas). Handig, zo raak je de zorgpas nooit kwijt! Met de Europese zorgpas toon je in de EU aan dat je bij ons verzekerd bent. Het is daarom handig de zorgpas vast te downloaden voor je naar het buitenland gaat. Sla de digitale pas bijvoorbeeld op je telefoon op, zo heb je altijd een bewijs van je zorgverzekering paraat.
Mijn Salland
Je kunt de zorgpas op elk moment downloaden via Mijn Salland en bent hem dus nooit kwijt.
Digitaal opslaan
Je kunt de pas makkelijk digitaal opslaan, op je telefoon of in de cloud bijvoorbeeld.
Duurzaam
Een digitale EHIC is duurzamer dan een plastic zorgpasje.
Vergoeding van zorg in het buitenland
Vanuit de basisverzekering heb je recht op (gedeeltelijke) vergoeding van kosten van medisch noodzakelijke zorg in het buitenland, als die zorg ook in Nederland valt onder de dekking van de basisverzekering. Je krijgt de kosten vergoed tot een maximum tarief. Met een aanvullende verzekering krijg je een (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten voor spoedeisende zorg die niet volledig vanuit de basisverzekering worden vergoed. Of je alle kosten vergoed krijgt, hangt af van het land waar je bent en je aanvullende verzekering. Let op: kosten voor zorg buiten de EU kunnen flink oplopen. Houd er dus ook hier rekening mee dat misschien niet alle kosten vergoed worden.
Bel altijd met de Alarmcentrale
(ook als de zorgverlener jouw zorgpas niet accepteert)
Heb je spoedeisende zorg nodig in het buitenland? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de Salland Alarmcentrale. Je hebt alleen recht op vergoeding als de Alarmcentrale de zorg of het vervoer coördineert. Onze medewerkers vertellen je of je zorgvraag ‘medisch noodzakelijk’ is en dus door ons vergoed wordt. Ook vertellen zij bij welke zorgverlener je het beste terecht kunt. Ga je naar een zorgverlener zonder de Alarmcentrale te bellen? Dan kan het zijn dat je het bedrag moet voorschieten of dat je minder vergoed krijgt dan verwacht. Je bereikt de Alarmcentrale dag en nacht via:
+31 (0)570 68 73 33 (standaard tarief)
alarmcentrale@salland.nl
Binnen de EU kun je bij noodgevallen bellen naar het alarmnummer 112.