Zorg in het buitenland

Onze alarmcentrale voor hulp in het buitenland

Ga je naar het buitenland op vakantie? Sla het nummer van onze alarmcentrale op in je telefoon en die van je reisgeno(o)t(en): +31 (0)570 68 73 33. De alarmcentrale is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Heb je medische hulp nodig die niet kan wachten tot je weer thuis bent, bel ze dan op voor advies en hulp, van het vinden van de juiste zorgaanbieder tot het regelen van betaling.  


Als je tijdens tijdelijk verblijf in het buitenland spoedeisende zorg nodig hebt of als vervoer naar Nederland medisch noodzakelijk is, vergoeden wij het volgende vanuit onze aanvullende verzekeringen:  

Spoedeisende zorg

Je hebt recht op spoedeisende zorg. Het moet gaan om zorg die valt onder de dekking van de basisverzekering, maar die niet volledig vanuit de basisverzekering wordt vergoed. Omdat de gezondheidszorg in sommige landen duurder is dan in ons land, moet je soms bijbetalen. Dit verschil wordt vergoed vanuit jouw aanvullende verzekering. Het gaat om spoedeisende zorg als het (naar ons oordeel) gaat om onvoorziene zorg die redelijkerwijs niet kan worden uitgesteld tot jouw terugkeer in Nederland. Een geplande behandeling in het buitenland valt daar dus niet onder. 

Medisch noodzakelijke terugreis 

Je hebt recht op medisch noodzakelijk vervoer naar Nederland. Het gaat om medische noodzaak als naar ons oordeel de zorg ter plaatse niet goed mogelijk of medisch onverantwoord is of veel duurder is dan in Nederland. Je bent verplicht om mee te werken aan het vervoer als wij dat noodzakelijk vinden en jouw toestand dat toelaat. 

Op zoek naar de dekking van planbare zorg (niet-spoedeisende zorg) in het buitenland? Scroll dan verder naar beneden.
LET OP: Je hebt alleen recht op vergoeding van spoedeisende zorg of een medisch noodzakelijke terugreis wanneer de Alarmcentrale deze coördineert. Ga je naar een zorgverlener zonder eerst de Alarmcentrale te bellen? Dan kan het zijn dat je het bedrag moet voorschieten of dat je minder vergoed krijgt dan verwacht. 

Je bereikt de Alarmcentrale dag en nacht via: +31 (0)570 68 73 33 (standaard tarief) of: alarmcentrale@salland.nl

Wat krijg je vergoed?

Wanneer kom je voor vergoeding in aanmerking?

De reden voor zorg in het buitenland kan een kortere wachttijd zijn, lagere prijzen of bijvoorbeeld een andere behandelmethode. Dit noemen we planbare zorg. Er is sprake van spoedeisende zorg als het, naar ons oordeel, gaat om onvoorziene zorg die redelijkerwijs niet kan worden uitgesteld tot jouw terugkeer in Nederland. 

Vanuit de basisverzekering heb je recht op vergoeding van kosten van medisch noodzakelijke zorg in het buitenland als die zorg ook in Nederland valt onder de dekking van de basisverzekering. Voor een vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen moet het gaan om spoedeisende zorg die niet voorzien was en die redelijkerwijs niet kan worden uitgesteld tot je weer in Nederland bent.


Aanvullende verzekering Vergoeding
Start 100%
Extra 100%
Plus 100%
Top 100%

Toelichting vergoeding vanuit de aanvullende verzekering
Je hebt vanuit de aanvullende verzekeringen recht op vergoeding van:

  • Spoedeisende zorg die valt onder de dekking van de basisverzekering, maar die niet volledig vanuit de basisverzekering wordt vergoed
  • Medisch noodzakelijk vervoer naar Nederland. Bijvoorbeeld als wij vinden dat de zorg in het land waar je bent niet goed mogelijk is, medisch onverantwoord is of veel duurder is dan in Nederland

Lees de verzekeringsvoorwaarden voor meer informatie.

Eigen bijdrage

Voor zorg die je krijgt vergoed uit de basisverzekering kan een wettelijke eigen bijdrage gelden. Het maakt niet uit of je deze zorg in Nederland of in het buitenland krijgt. Krijg je de vergoeding volgens het sociale ziektekostenstelsel van het land waar je tijdelijk verblijft? Dan gelden de wettelijke eigen bijdragen van dat sociale ziektekostenstelsel.

Eigen risico

Als je 18 jaar of ouder bent, dan kunnen de kosten voor zorg uit de basisverzekering meetellen voor het verplicht eigen risico en het eventuele vrijwillig eigen risico. Het maakt niet uit of je deze zorg in Nederland of in het buitenland krijgt. Krijg je de vergoeding volgens het sociale ziektekostenstelsel van het land waar je tijdelijk verblijft? De hierboven genoemde Nederlandse regeling geldt dan niet.

Wat moet je regelen?

Jij of, in geval van overlijden, jouw nabestaanden moeten binnen 24 uur of zo snel mogelijk nadat de behoefte aan de zorg is ontstaan, contact opnemen met onze Alarmcentrale. Je bereikt de Alarmcentrale dag en nacht via: +31 (0)570 68 73 33 (standaard tarief) of alarmcentrale@salland.nl.

En verder?

Download de European Health Insurance Card (EHIC)

Ga je naar het buitenland? Zorg dan dat je jouw digitale zorgpas (EHIC) kunt laten zien. Deze vind je in Mijn Salland (onder Mijn zorgverzekering > Mijn zorgpas). Hiermee toon je aan dat je bij ons verzekerd bent. Het komt een enkele keer voor dat een buitenlandse zorgverlener jouw digitale EHIC niet accepteert. Neem in dat geval opnieuw contact op met de Salland Alarmcentrale. Zij sturen een bewijs van verzekering (111-formulier of NTUR) naar de zorgverlener.

EHIC tijdelijk nog geldig in het Verenigd Koninkrijk

Voorlopig kun je in het Verenigd Koninkrijk (VK) voor spoedeisende zorg jouw EHIC blijven gebruiken. Dit is een tijdelijke oplossing. De EU en het VK moeten nog afspreken of de EHIC in het VK geldig blijft of dat er bijvoorbeeld een nieuwe EHIC, speciaal voor het VK, komt. Meer informatie lees je op Rijksoverheid.nl.

Reisvaccinaties

Meer informatie over de vergoeding van vaccinaties die nodig zijn voor het tijdelijk verblijf in een ander land vind je op de vergoedingenpagina Reisvaccinaties.

Medicatie en medicijnenpaspoort

Gebruik je medicatie die je ook tijdens jouw verblijf in het buitenland nodig hebt? Denk er dan aan om ruim voor vertrek met jouw apotheek te overleggen of je extra medicatie meeneemt, of dat je in het buitenland jouw herhaalmedicatie ophaalt. Dit bepaalt de apotheker in overleg met jouw huisarts. We adviseren je ook om een medicijnenpaspoort mee te nemen op reis. Hier staan alle medicijnen in genoemd die je gebruikt, inclusief de stofnaam. Dit kan problemen voorkomen bij de douane en het maakt het makkelijker om in het buitenland nieuwe medicijnen te halen (bijvoorbeeld na verlies of diefstal, of bij het ophalen van jouw herhaalmedicatie).

Vervoer stoffelijk overschot

Alles over de dekking van het vervoer van jouw stoffelijk overschot bij overlijden in het buitenland terug naar Nederland lees je op de vergoedingenpagina Vervoer stoffelijk overschot.

Planbare zorg

Vergoeding planbare zorg in de EU en EER

Er gelden 2 routes voor vergoeding van planbare zorg. Is de zorg in Nederland niet beschikbaar binnen de landelijke maximum wachttijden voor geplande zorg, maar wel tijdig beschikbaar in een ander land? Dan beoordelen wij of we toestemming kunnen geven volgens de voorwaarden van de Europese Verordening (EG) nr. 883/2004. Je kunt dan in aanmerking komen voor medische zorg en vergoeding volgens de wetgeving van het land van verblijf.

Is jouw behandeling wel tijdig beschikbaar in Nederland, maar wil je zelf behandeld worden in een ander land? Dan kun je mogelijk in aanmerking komen voor vergoeding op grond van Richtlijn 2011/24/EU. Hierbij is de vergoeding maximaal het bedrag dat je in Nederland vergoed zou krijgen voor deze zorg bij een niet-gecontracteerde zorgaanbieder.

Lees de verzekeringsvoorwaarden voor de dekking en vergoeding van zorg in het buitenland.

Toestemming voor geplande zorg

Er zijn 2 verschillende soorten geplande zorg:
1.  Zorg die je wel nodig hebt, maar die geen spoed heeft
2.  Zorg die je continu nodig hebt (bijvoorbeeld nierdialyse)
Voor een geplande behandeling in het buitenland met een opname van minimaal 1 nacht moet je altijd schriftelijk toestemming bij ons aanvragen. Wanneer er voor zorg in Nederland een toestemmingsvereiste geldt, geldt dit in het buitenland ook. Je komt dan achteraf niet voor onnodige financiële verrassingen te staan.

Meer informatie over zorg in het buitenland

Voor meer informatie over zorg in het buitenland kun je de website van het Nationale Contactpunt (NCP) voor Grensoverschrijdende zorg Nederland bekijken. Hier kun je ook meer lezen over de Europese regelgeving. Ook op de website van het Zorginstituut Nederland vindt je meer belangrijke informatie over zorg in het buitenland.

Wil je een buitenlandse rekening declareren? Download dan het Declaratieformulier buitenland en lees daarbij de checklist op onze pagina Declareren.


Let op

De informatie op deze pagina is een verkorte weergave van de vergoedingen en is bedoeld om je een eerste indruk te geven van de dekking. Je kunt alleen rechten ontlenen aan onze polisvoorwaarden 2025

Jouw verzekering

Wil je weten hoe je verzekerd bent? In Mijn Salland vind je alle informatie over jouw eigen zorgverzekering.

Vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg

Kies je voor zorg uit de basisverzekering door een zorgaanbieder waarmee wij geen contract hebben afgesloten? Dan kan de vergoeding lager zijn dan het bedrag dat jouw zorgaanbieder in rekening brengt. Onze maximumtarieven voor basiszorg door niet-gecontracteerde zorgaanbieders vind je in onze tarievenlijsten 2025.

 

Informatie over 2024

  • Polisvoorwaarden 2024
  • Overzicht vergoedingen 2024
  • Tarievenlijsten voor 2024