Op de ziekenhuisfactuur staat een andere behandeling dan ik heb gehad. Wat nu?
In het ziekenhuis zijn ontelbaar veel behandelingen mogelijk. Om alles administratief in goede banen te leiden, zijn er zo’n 5000 behandelingen benoemd waaronder alle mogelijke behandelingen worden vastgelegd.
Wanneer je in het ziekenhuis bent geweest, kijkt het ziekenhuis naar alle activiteiten die hebben plaatsgevonden bij jouw bezoek of behandeling. Voor het vastleggen van je behandeling in de administratie van het ziekenhuis, worden gemiddelden genomen van alle patiënten die voor een zelfde soort behandeling in het ziekenhuis zijn geweest. Op die manier vertaalt het ziekenhuis jouw behandeling naar het bedrag dat je terugziet op de factuur.
Voorbeeld:
Je bent voor behandeling ongeveer een kwartier in de behandelkamer van de arts geweest. Op de factuur staat echter dat dit veel langer is geweest en ook is het bedrag hoger dan je had verwacht. Dit komt omdat de meeste patiënten met eenzelfde klacht, langer behandeld worden en het ziekenhuis uitgaat van een gemiddelde behandeling. Zo kan het andersom ook voorkomen dat je de volgende keer dat je in het ziekenhuis bent, en de behandeling veel uitgebreider is voor hetzelfde bedrag. Uiteindelijk zullen de kosten van alle patiënten met dezelfde behandeling ongeveer uitkomen op het gemiddelde.
Twijfel je nog?
Er kan natuurlijk altijd iets fout gaan in dit administratieve proces. Twijfel je ook na bovenstaande uitleg of jouw factuur wel klopt, neem dan contact op met onze klantenservice via telefoonnummer (0570) 68 74 84. Wij helpen je graag verder.