Hoe gaat Salland Zorgverzekeraar om met bijcontractering? Kan het omzetplafond tussentijds worden bijgesteld?
Uiterlijk 1 september van het lopende contractjaar kan een zorgaanbieder bij Salland Zorgverzekeraar, via de bekende relatiebeheerder of via ons contactformulier aangeven of de zorgaanbieder verwacht voor het lopende kalenderjaar de afspraak te overschrijden. Deze uiterste datum is gekozen omdat beide partijen dan redelijkerwijs nog mogelijkheden hebben beheersmaatregelen te treffen. Na deze datum worden geen verzoeken meer in behandeling genomen. Daarbij geldt als randvoorwaarde dat gedurende het kalenderjaar een tijdige en correcte vulling van de uniforme productiemonitor door de zorgaanbieder heeft plaatsgevonden. Partijen treden vervolgens in overleg of het noodzakelijk is om de afspraak te herzien.
Voor een eventuele herziening dient minimaal sprake te zijn van een aantoonbare groei van verzekerden en/of verandering van omstandigheden die niet bekend waren bij het sluiten van de overeenkomst. Bij de beoordeling hanteren wij onder andere de volgende aanvullende criteria:
- Moment van melden overproductie in het productiejaar;
- Productie en prognoses eerdere jaren;
- Verzekerdenmutatie in relatie tot collectiviteiten;
- Wachttijdaanpak;
- Productmix verzwaring;
- Consequenties voor de zorgverlening aan onze verzekerden.
Wij beschouwen elke aanvraag als maatwerk. Ons streven is om het proces zo zorgvuldig mogelijk te laten verlopen. Als de aanvraag volledig is en voldoet aan bovenstaande criteria streven wij ernaar om aan de aanvraag binnen vier weken af te handelen.